September 23, 2022
In een tijd waarin de wereld van teambuilding al enkele jaren op stoom is, is die van de Nederlandse sport op zijn hoogtepunt. Door supporters en nationale teams terug te winnen die even krachtig als rigoureus zijn, biedt de heropleving van de Nederlandse sport een nieuwe teambuilding. Maar ook al lijkt het voor de hand liggend dat sport de samenleving verenigt, hoe kan men dan profiteren van een sportevenement om de werknemers van een bedrijf te verenigen?
Als we denken aan een groot sportevenement , zoals het WK voetbal (om alleen de meest prestigieuze te noemen), heeft iedereen beelden van gejuich in gedachten, vreemden die elkaar knuffelen in bars, mensen die schreeuwen bij het zien van een bal die het doel van zijn team nadert. Kortom, mensen komen hun teams steunen, maar niet alleen dat.
Wedstrijden bijwonen waarbij elk doelpunt het verloop van de competitie kan veranderen, woorden roepen en zingen die je net 10 seconden eerder hebt geleerd, kamertegenstanders in een goedmoedige sfeer, er is in deze sportieve momenten een zekere lichtzinnigheid. We vergeten ons dagelijks leven, onze aandacht is 90 minuten lang gericht op één en hetzelfde doel. Sociale barrières worden doorbroken. Discussies zijn dan makkelijker en spontaner.
Sportevenementen zijn dan ook een echte verademing voor iedereen en bieden het voordeel om iedereen samen te brengen: mannen en vrouwen, enthousiastelingen en insiders, van alle leeftijden en alle sociale klassen. Kortom, sport verenigt! Dit is een van de redenen waarom Nederland een van de landen is waar voetbal het meest representatief is voor onze samenleving.
Het is om deze redenen dat sportevenementen tegenwoordig steeds populairder worden bij bedrijven om teambuildingactiviteiten te promoten die gericht zijn op het verenigen van hun teams. En dit om twee redenen. De eerste, simpelweg omdat de Nederlandse sport, en vooral voetbal, de harten van Nederlandse vrouwen en mannen heeft teruggewonnen. De jaren 2010 met het geweldige WK in Zuid-Afrika zijn al geschiedenis, de vlam tussen het Nederlandse voetbal en de Nederlandse samenleving werd opnieuw aangewakkerd.
De tweede is dat klassieke teambuilding opraakt. De operaties worden gezien en beoordeeld, er is niets nieuws tussen ontsnappingsspellen, puzzels, rally’s of cursussen die een paar uur duren. Bedrijven hebben zich gerealiseerd dat de federatie van haar medewerkers iets nieuws doormaakt, in lijn met de sterkere behoefte aan verrijking en sterke ervaringen van hun medewerkers.
Het zit dan ook in de sport dat teambuilding een nieuw manier opent. Door sportevenementen die veel grotere voordelen hebben dan traditionele teambuildingactiviteiten. Ze zijn niet alleen veel goedkoper, zoals het organiseren van een zakelijke voorspellingswedstrijd , maar ze gaan ook veel langer mee. Laten we het volgende WK voetbal 2022 als voorbeeld nemen: 51 wedstrijden gespeeld tussen 24 landen, d.w.z. een volledige maand competitie die evenveel kansen biedt om teams te verenigen rond een sportevenement.
Collega’s in een gemoedelijke sfeer in de kamer laten, 90 minuten werk vergeten, sociale drempels wegnemen tijdens een wedstrijd, makkelijker en spontaner discussies tussen medewerkers creëren. Tot slot, of je nu deelneemt aan een sportevenement in een bar, thuis of op kantoor, het is hetzelfde. Zeker als we een voorspellingswedstrijd organiseren.
Dus, wat als het WK 2022 in Qatar jouw nieuwe teambuildingactiviteit was ?
Maak een WK bedrijfspoule aan exclusief voor jouw onderneming. Laat medewerkers individueel of in teams tegen elkaar strijden om mooie prijzen. Geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op voor een demo en een passende oplossing.